Välkommen till Mollan, Beccas och min blogg!

Var snäll och respektera att allt innehåll tillhör oss
Här kan du läsa om vår vardag och lydnadsträningen!
Lämna gärna en hälsning eller kommentar.
Positiva tankar skapar positiva känslor!

torsdag 18 oktober 2012

Framsteg

Kan inte precis säga att jag tränar nått vidare effektivt just nu. Jag är i vecka 38 och hela kroppen gör ont men i tisdags var jag på klubben i alla fall.

Becca klarade då:


  • Att springa till en ruta med snören runt. Det har hon bara provat en gång innan.
  • Att springa till rutan utan targeten i den.
  • Att stanna i rutan på mitt kommando när jag skickade henne från ett nära avstånd.


Detta är jag nöjd med. Ska fortsätta på samma vis, intermittent använda targeten och utöka avståndet till rutan.


  • Sätta sig på andra sidan hindret på mitt kommando samt hoppa tillbaka. Då fick hon belöning och behövde alltså inte komma in i fotposition. 


Märkte tendens att vilja sätta sig innan kommandot. Ska överraska henne ofta med att kasta bollen istället för att kommendera sitt.


  • Kom in fint med apporten utan omvänt lockande. Satte sig dock lite snett, men det skyller jag på magen. Ska INTE peta i positionen just. Jag har blivit bättre på att kasta apporten! (hehe) 


Ska bli bättre på att belöna själva gripandet av apporten så hon får ett lite mer distinkt gripande. Ska också träna med andra apporten än min egen.

Becca klarade inte så bra:


  • Att ligga rakt i fjärren. Problem kvartstår med att hon guppar ut med baken. Jag ska ALLTID ha godiset i höger hand och inte dröja för länge mellan skiftena. Ska fortsätta stå jättenära tills hon slutat med beteendet. Jag måste vara noggrann.





Vi tränade även sitt i grupp. Becca sitter fint, är mer uppmärksam än under platsen. Jag stod på max 3 m avstånd. Gick in och belönade flera gånger. Är nöjd.


1 kommentar:

Ingrid sa...

Men framsteg gör ni..roligt..Trevlig helg!