Välkommen till Mollan, Beccas och min blogg!

Var snäll och respektera att allt innehåll tillhör oss
Här kan du läsa om vår vardag och lydnadsträningen!
Lämna gärna en hälsning eller kommentar.
Positiva tankar skapar positiva känslor!

onsdag 14 juli 2010

Fästingar!

Eftersom Becca fick en allergisk reaktion på Frontline så vågade jag inte sätta det på Molly och Scalibourhalsbandet har jag hört så mycket hemskt om, så jag har ju haft bärnstenshalsband och magnetbrickor på hundarna. Resultatet har varit blandat, tycker att hundarna fick mindre fästingar i början men nu vet jag inte längre faktiskt!

Ikväll var jag och Johanna först på klubben och tränade lite lydnad sen åkte vi till Arrie för att jogga och bada. Vilken underbar kväll det var. So far so good. Men nu för en stund sen så kom helt plötsligt Molly upprusande på ovanvåningen. Detta aldrig hänt förut eftersom vi inte tillåter hundarna att vara där. Jag tänkte att hon blivit rädd för nått, men kunde inte fatta vad eftersom Molly typ inte är rädd för något. Jag gick med henne ner och klappade om henne och sa till henne att gå och lägga sig igen. Jag hann inte mer än komma upp igen förrän hon kom upprusande, nu brydde hon inte sig om mig utan sprang raka vägen in till mannen som i var sovrummet. Givetvis fick hon omedelbart gå ner igen.

Molly såg då helt upprörd ut och andades flåsigt. Jag satte mig självklart ner på golvet med henne och försökte lugna henne. När jag klappade henne hittade jag en pytteliten fästing på huvudet som jag då tog bort. Efterhand som jag klappade mer och mer så hittade jag ca 40-50 jättesmå fästingar under hela hakan och längs med hela magen på henne, knappt några på ryggen. Dom var otroligt små så jag antar att Molly måste sprungit rakt in i ett fästingbo. Jag har aldrig varit med om nått så groteskt när det gäller fästingar. Edter ca 45 minuters pillande i pälsen, borstande med kardan och granskande av varje centimeter av pälsen hoppas jag nu att alla är borta. Molly ligger nu lugnt och sover där nere. Jag måste säga att jag är glad att hon var "olydig" och provade slå larm en gång till!!!! Nu ber jag bara till gud att hon inte får någon sjukdom. Det märkliga är att Becca inte hade en enda fästing (som tur är!)

Jag kommer inte gå på slingorna med högt gräs i Arrie fler gånger denna säsongen, det är ett som är säker!

Håll tummarna med mig att Molly inte blir sjuk!
Frågan är om jag skall sätta Frontline i alla fall?????

3 kommentarer:

Pamela sa...

USCH vad äckligt! Stackars lilla vovve =( o tur att hon visade så tydligt att något var fel, men gud så räligt att ta i så många!! Jag, fästingar e så fruktansvärt onödigt o man vet inte nog hur man ska skydda sig o sina vovvar från det! Kram

Anonym sa...

Hej, jag har varit på en vall i Småland där det kryllade av fästingar i gräset, jag ljuger inte om jag säger att lixom du räknade jag till 40-50 små fästingar på typ en kvadratmeter. Vidrigt! Stackars Mollan!! Jag hade satt på Exspot, Frontline Comp eller Stronghold. Imorn! Bor du så nära såna fästingstråk eller rastar i såna så är det bara att bita i det sura äpplet, pest eller kolera .. kraam kul att ses ikväll! Vi ses nästa vecka, eller till helgen på tävlingarna kanske?/Lottie

Pekka sa...

Men fy vad hemskt! :O Det där med fästingar bör avskaffas, de är inte bra för något!
Jag har Scalibor till båda mina hundar. Var tveksam i början, men hundarna har inte visat några symptom på biverkningar av halsbanden och INGEN fästing har satt sig på dom.

Hoppas ni slipper fästingarna i framtiden! :)