Välkommen till Mollan, Beccas och min blogg!

Var snäll och respektera att allt innehåll tillhör oss
Här kan du läsa om vår vardag och lydnadsträningen!
Lämna gärna en hälsning eller kommentar.
Positiva tankar skapar positiva känslor!

fredag 2 juli 2010

Underbara sommarkvällar!





Nu njuter man av värmen. Solen gör underverk på måendet. Tyvärr har jag börjat jobba heltid igen vilket är lite smolk i bägaren. Men jag och hundarna tränar, vallar, badar och går långa kvällspromenader, vi njuter av livet helt enkelt.

Vallningen är väldigt rolig just nu. Vi åker till Agathe och hennes snälla får här i svedala. Just nu har hon dom i en lite vild hage med backar, buskar, träd och omväxlande högt och lågt gräs. Molly har börjat ta den nya högervisslan, tyvärr verkar hennes hårddisk ha blivit full för stoppvisslan funkar rätt dåligt just nu ; ) Vi tränar på dolda hämt, d v s att fåren står utom synhåll när man skickar iväg hunden. Tanken är då att hon skall springa ut och hitta fåren för att sen ta dom till mig. Än så länge är hon lite egensinnig och driver iväg med fåren och lite vilket håll som helst när hon väl hittar dom, men jag har massa strategier som skall provas för att få förbättring. Jag märker att Molly tycker denna nya träning är jättespännande och hon ser helt överlycklig ut i blicken när vi parkerar vid hagen. Så roligt att jobba tillsammans med sin hund : D Målet är givetvis att hon skall kunna leta reda på fåren själv i hagen när vi kommer dit, som det är nu går hon och jag runt i hela hagen (phu... backe upp och ner) och letar efter bääna. Först när vi lokaliserat dem och jag ser vad hon håller på med skickar jag iväg henne på ett hämt. Men det kommer ... det kommer!

Becca gör stora framsteg. Cirkelträningen fungerar jättefint, det jag önskar vore att Becca skulle ta ut mer från fåren, hon är lite för tight. Fösning av fåren i balans med mig går super, hon har bra lugnt tempo och håller perfekt avstånd till fåren utan att stressa dem. Duktig tjej! Drivning av fåren har gått lite sisådär, men idag verkade poletten ramla ner. Hon gick lugnt bakom utan lina och lyssnade fint på mig. Än så länge har jag inga kommandon förutom ligg och framåt. Jag har faktiskt inte bestämt mig om jag skall använda vänster/höger eller come by/away. Fördelen med att ta de svenska är man då kan köra Molly och Becca samtidigt utan att de tar varandras kommandon, nackdelen är att jag ju har lärt mig de engelska och har lättare för dem nu. Så vi får se.

Det är roligt också att se hur Agathe tränar med sina hundar. Än så länge har hon visat Ella som hon tävlar med och Tor som är undan Ella. Han är 6 månader nu men väldigt fint utvecklad redan. Skall bli spännande att följa hans utveckling. Vi är så glada att vi kan komma till Agathe och träna, TACK!

Jag har även fattat beslutet att inte anmäla Becca till någon kurs på klubben utan att istället satsa på privat träning med Susanne Lindberg som tävlar elitlydnad med sin hund. Vi har bokat första träningen nästa vecka, längtar redan. Roligt är att Johanna också hade lust att satsa lite mer enskilt nu ett tag, jag hoppas att hon och jag skall kunna ha många bra träningar ihopa.

Detta blev ett långt inlägg, men ibland är det bra att sammanfatta sin träning för sig själv också...

Ha en underbar helg!
Positiva tankar skapar positiva känslor, och just nu tänker vi jäkligt mycket på semestern ; )

Inga kommentarer: