Välkommen till Mollan, Beccas och min blogg!

Var snäll och respektera att allt innehåll tillhör oss
Här kan du läsa om vår vardag och lydnadsträningen!
Lämna gärna en hälsning eller kommentar.
Positiva tankar skapar positiva känslor!

söndag 19 augusti 2012

Dop

Idag har vi varit på lilla Elviras dop. Det var väldigt fint. Jack klarade nästan hela ceremonin innan tålamodet tröt ; ) Elviras familj hade b l a valt psalmen "Du vet väl om att du är värdefull", den hade vi på Jacks dop också och jag måste säga att jag nästan (läs gjorde) bölade i kyrkan för att jag älskar mitt barn och min man så mycket och den psalmen påminde verkligen mig om exakt hur oändlig min kärlek till dom är. Okej okej... jag är gravid och extra bölig överlag, men det var otroligt starkt idag!

Nått annat som var starkt var solen. 28° (minst) ute. Kan lugnt konstatera att finkläder och kalas kändes ganska tungt, skugga och ett svalkande dopp hade känt mer tillfredställande. Jag ska verkligen inte klaga för när jag väntade Jack och det var iskallt ute och när vi inte kom ut från vår gård för det var så mycket snö då önskade jag mig en sommargraviditet. Så ibland får man ju vad man önskar ; )

Imorgon ska jag och Jack nog ta oss till svedalabadet i alla fall, om det är nån som vill hänga på?

Graviditeten går snart in i vecka 29 och jag känner lillan hela tiden nu. Hon verkar vara precis som Jack, d v s en som konstant måste bevisa sin existens genom slag och sparkar.  (Som tur är gick det ju över när han kom ut, nu slår och sparkar han såklart inte!) Det gör faktiskt ganska ont till och från så jag önskar faktiskt att hon ska lugna sig lite..

Så här står det på familjelivs hemsida:

Vecka 29Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Inga kommentarer: