Välkommen till Mollan, Beccas och min blogg!

Var snäll och respektera att allt innehåll tillhör oss
Här kan du läsa om vår vardag och lydnadsträningen!
Lämna gärna en hälsning eller kommentar.
Positiva tankar skapar positiva känslor!

lördag 17 april 2010

Bärnstenshalsband!

Lördagsmorgonen startade tidigt med ett simpass för Mollan!! Som vanligt var hon väldigt tveksam till att att hoppa i från början men simmade sen på fint. Idag kopplade vi in jetstreamen för första gången, det var inga problem! Jag tror verkligen på simträningen och tycker redan att jag märker att Mollisen har musklat på sig, härligt. Efter oss kom en Golden Retriever, den var minsan inte ett dugg tveksam, den det kastade sig i i full fart för att apportera sina leksaker. Härligt att se : D
Glädjande var att Mollans matchvikt idag var 19.6 kg, hon har alltså tappat lite men ändå satt muskler! Gött!




Molly har redan fått två fästingar i år. USCH!!! men trots det så känner jag nått slags motstånd mot att sätta fästingmedel på henne. Det kanske beror på att det är ett gift och att de flesta trots det brukar erfara att hunden får fästingar?! Så efter massa funderande hit och dit bestämde jag mig för att istället prova ett bärnstenshalsband som skall skapa statisk elektricitet i pälsen som på så vis skall "stöta bort" fästingarna, hoppas verkligen att det hjälper! Så här ser det ut:



Nu är det strax dax att åka till jobbet. Vi stackars sjuksköterskor måste ju slita även på helgerna ; )
Ha en fin helg alla!

Positiva tankar skapar positiva känslor!

4 kommentarer:

Karin L sa...

Jag har använt "vanligt" fästinghalsband i alla år men är egentligen motstandare pga giftet. Men eftersom Ronja aldrig haft fästingar sen jag började med det så vågar jag inte prova något annat. Front-line dropparna funkar inte på henne eftersom hon badar för mycket o man då måste sätta på ideligen. Fästinghalsbandet tar jag av när hon ska bada. Men berätta gärna hur det funkar med bärnstenen, är nyfiken...!

Frida & the 5 sa...

Hej Jenny och tack!

vilket härligt och lyckosamt liv Molly har fått som hamnade hemma hos dig!!! Kram

Pekka sa...

hej!
har flera bekanta som använder bärnstenshalsbandet och är supernöjda. Ska skaffa till mina hundar nu jag med :) fin blogg

Pekka sa...

Nej vi har inte haft någfra fästingar än heller, men har hört att det ska bli ett riktigt fästing år i år.
Det är min pojkvän som håller i ett gutelamm på bilden och ja jag vallar. Min bc, Billy, tändes i höstas så nu börjar allvaret :) min första vallhund och vallningen ärverkligen det roligaste jag gjort med en hund. Mvh Rebecca (Pekka)