Välkommen till Mollan, Beccas och min blogg!

Var snäll och respektera att allt innehåll tillhör oss
Här kan du läsa om vår vardag och lydnadsträningen!
Lämna gärna en hälsning eller kommentar.
Positiva tankar skapar positiva känslor!

torsdag 29 april 2010

Becca "vallar"

Så idag har jag sett Becca med fåren för första gången. Jag måste säga att jag blir tveksam om detta är en hund för mig. Hon har ungefär vallat 10 ggr förut men hon kan ingenting. Tänd var hon och ville "jaga" fåren hela tiden. Hon hade bra stil och var väldans på hugget. Hon brydde sig som tur var inte om att äta fårbajs.

Vi gick efter fåren i lina men tyvärr var hagen lite för stor för fåren sprang fort sin väg så träningen blev inte optimal. Nästa gång skall vi vara i en pyttehage. Becca ville helst inte gå bakom fåren hon verkade mer vilja gå upp på sidan om dem. Det är inget snack om att hon kommer att kunna valla men frågan är om jag är rätt förare för henne?! Känner att jag är så oerfaren med vallningen.

Zorro kunde iofs heller ingenting men många saker föll sig väldigt naturligt för honom även om han ju var helt jäkla oreglerbar... men jag lyckades ju faktiskt (m h a andra) ju lära honom en del saker. Molly är ju lätt, hon kan ju redan allt så henne måste man bara hålla efter så hon inte fuskar eller busar! Men att träna en unghund... usch ja... det känns lite jobbigt just nu, jag tycker ju väldigt mycket om Becca men jag vill ju inte hamna i ett läge att jag förstör en trevlig hund. Pratade med Lottie idag om att hon får hjälpa mig nu i början och visa hur jag skall göra för att komma igång, så får vi väl se om ett tag. Positivt var i alla fall Lottie frågade om jag ville passa henne ett tag till, och det är klart jag vill!!

Mollans vallning var ok idag. Hon var lite busig och jag fick vara ganska sträng, men jag tror hon tog till sig mina kommandon lite bättre på slutet! Kul hade vi i alla fall.

Nu skall jag strax åka och rida : D
Ha en skön kväll alla!

Positiva tankar skapar positiva känslor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!!
Klart det blir bättre med Becks, men det kommer att ta tid, man glömmer ibland hur mkt jobb det är med en unghund, många timmar bara att få dem att smyga och få den rätta stilen ibland. Becks behöver lära sig lite lydnad o så oxå. Precis som du sa, lära sig stanna utanför fårhagen först. Jag tror det blir bra, kom ner en runda på söndag om du har tid :-)
kraam på er, lottie